Monet kasvua tavoittelevat yritykset huomaavat jossain vaiheessa, että markkinointi on muuttunut sekavaksi puuhasteluksi, joka vie valtavasti aikaa. Markkinointitoimenpiteet ovat pitkälti useiden eri sometilien ylläpitämistä. Vaikka työ tuottaakin asiakkaita, jatkuva uusien postausideoiden keksiminen eri viikonpäiville, julkaisujen ajastaminen ja muiden postausten kommentointi vievät kaiken aikasi. Sinusta tuntuu, että ideat alkavat ehtyä ja voisit käyttää aikasi paremminkin, mutta et tiedä, miten markkinointia saisi kehitettyä ja järkevöitettyä.
Lupaan heti alkuun, että ratkaisu ongelmaan ei ole perinteinen somekalenteri. Vaikka somekalenteri auttaa säännöllistämään ja suunnittelemaan markkinointia, se ei poista tarvetta jatkuvasti keksiä jotain uutta. Viimeisen päälle hiottu somekalenteri tuo toki suunnitelmallisuutta tekemiseen, mutta ei silti auta tekemään tilanteesta selkeämpää ja tekeminen tuntuu yhä puuhastelulta.
Tässä artikkelissa esitän kolme konkreettista ratkaisua markkinoinnin kehittämiseen uudelle tasolle, jotta voit vaikuttaa markkinointisi tuloksiin huomattavasti tehokkaammin ilman, että työmäärä kasvaa.
Rakenna turvaverkko, joka kannattelee markkinointiasi tilanteesta riippumatta
Kuvittele seisovasi sillalla kuohuvan kosken yllä. Silta estää sinua putoamasta kuohuihin. Samaan tapaan erilaiset somekanavat mahdollistavat sen, että yrityksesi myynti rullaa riittävällä tasolla etkä ajaudu kohti konkurssia.
Mitä tapahtuu, kun jotain odottamatonta tapahtuu ja silta romahtaa? Putoat koskeen. Miten tämä liittyy puhtaasti someen perustuvaan markkinointiin?
Mikään somekanava ei ole sinun omaisuuttasi eivätkä tilisi ole koskaan ainoastaan sinun hallinnassasi. On yleistä, että tilisi suljetaan odottamatta. Mitä tapahtuu myynnillesi, kun Instagram-tilisi suljetaan tai Facebook-profiilisi lukitaan? Entä jos sairastut etkä pysty päivittämään tai olemaan aktiivinen somekanavissa? Tai jos ulkoistettu some-markkinointisi yhteistyökumppanisi kanssa menee pieleen?
Tämän vuoksi markkinoinnin seuraava taso on rakentaa sillan alle turvaverkko, jotta markkinointisi ei rakentuisi enää pelkän somen varaan. Kun markkinointitoimenpiteisiin on rakennettu turvaverkko eli vahva perusta, myyntisi rullaa odottamattomissakin tilanteissa.
Tuo hakukoneoptimoitu pitkä sisältö somejulkaisujen rinnalle
Ensimmäisenä askeleena on alkaa tuottaa somesisältöjä pidempää sisältöä, joka voi löytyä myös hakukoneista kuten Googlesta. Keskittymällä tähän panostat sellaiseen markkinointiin, jossa työn tulokset eivät katoa hetkessä ja markkinointiin käytetty aika muuttuu ajan mittaan kumuloituvasti kasvavaksi myynniksi.
Käytännössä puhutaan siis hakukoneoptimoinnista. Hakukoneoptimoinnissa koko prosessi lähtee liikkeelle avainsanatutkimuksesta. Selvitetään, mitä aiheita ihmiset etsivät kuukausittain Googlesta ja kuinka paljon. Osana avainsanatutkimusprosessia saat itsellesi valtavan määrän aiheita, joista voit tuottaa sisältöä yrityksen blogiin.
Parasta pitkissä sisällöissä on, että niistä pitkistä sisällöistä sinä voit suoraan pilkkoa sosiaalisessa mediassa käytettäväksi erilaisia vinkkejä. Eli tulet nyt käyttämään koko markkinointiin menevän ajan järkevämmin. Jos olet valinnut tehdä pitkän sisällön blogina, niin saat siitä Instagramiin karusellijulkaisut, postauksen Facebookiin ja sisältöä uutiskirjeeseen. Halutessasi voit käyttää blogitekstiä myös YouTube-videoiden käsikirjoituksena.
Talleta vanhojen somejulkaisujesi sisällöt ja ota ylös julkaisujen tulokset
Mitä jos kertoisinkin sinulle, että myös vanhoilla somejulkaisuillasi on edelleen arvoa? Kukaan ei muista, mitä julkaisit puoli vuotta sitten joten vanhoja ja parhaiten toimivia somejulkaisuja kannattaa käyttää uudelleen. Voit tehdä tämän yksinkertaisesti luomalla arkiston tai tallennusjärjestelmän, johon keräät kaikki julkaisut ja niihin liittyvät tiedot, kuten päivämäärät, käyttäjän sitoutumisen (kuten tykkäykset, jakamiset, kommentit) ja julkaisujen tulokset.
Miksi tämä on tärkeää? Koska myöhemmin voit hyödyntää näitä tietoja ja käyttää parhaiten toimineita julkaisuja uudelleen. Kun tallennat ja dokumentoit vanhojen julkaisujesi tulokset, voit helposti nähdä, mitkä julkaisut ovat saaneet eniten sitoutumista, tykkäyksiä ja jakamisia. Voit havaita trendejä, joita voit hyödyntää tulevassa sisällöntuotannossa.
Tämä tarkoittaa sitä, että voit kaivaa esiin menestyksekkäät julkaisut ja tuoda ne uudelleen päivänvaloon. Voit tehdä julkaisuihin pieniä muutoksia, kuten lisätä niihin uuden näkökulman tai uudelleenjulkaista ne sellaisenaan. Tämä säästää aikaa ja vaivaa, kun sinun ei tarvitse luoda joka kerta uutta sisältöä tyhjästä. Sen sijaan voit hyödyntää jo olemassa olevaa sisältöä, joka on osoittautunut tehokkaaksi yleisön sitouttamisessa.
Tutki ja ymmärrä markkinointisi numerot
Kuvittele, että ohjaat autosi sokeasti läpi kaupungin sokkeloisten katujen ja risteyksien ilman navigointijärjestelmää. Käännöksen jälkeen et ole varma, olitko oikealla tiellä vai eksyitkö. Samalla tavoin monet yrittäjät tekevät markkinointia sokkona ilman tietoa siitä, mikä todella toimii. He vain tekevät erilaisia markkinointitoimenpiteitä ja toivovat parasta. Tämä ei ole tehokasta eikä suunnitelmallista.
Analytiikka on avain markkinoinnin optimointiin ja tulosten parantamiseen. Ota selvää, mistä kanavista kävijät tulevat verkkosivuillesi ja mistä kanavista tulevat kävijät suorittavat toivottuja toimenpiteitä, kuten ostoksia tai tarjouspyyntöjä. Tämä auttaa sinua keskittymään tehokkaisiin kanaviin ja karsimaan niitä, jotka eivät tuota tuloksia. Analysoi käyttäytymistä ja konversioita, ymmärrä asiakkaiden kiinnostuksen kohteita ja tarjoa parempaa kohdennettua sisältöä. Näin voit tehostaa markkinointia ja saada parempia tuloksia vähemmällä työmäärällä.
Jos haluat saada lisää vinkkejä sinun yrityksen markkinoinnin järkevöittämiseen ja tehostamiseen, niin tilaa Kasvun uutiskirje. Lähetämme viikoittain yhden arvokkaan sähköpostin, jossa on oikeasti lisäarvoa ja apua sinun yrityksen markkinointiin.